Drama

Uitgangspunten van drama op onze school

 

Drama vergroot verbale en non-verbale expressiemogelijkheden en het levert een positieve bijdrage aan het versterken van sociaal emotionele vaardigheden (samenwerken, elkaar respecteren, zelfvertrouwen, taalvaardigheid/communicatie, gebruik van fantasie en creativiteit) en praktische vaardigheden (transformatievermogen, spelconcentratie, stem, mimiek, houding en spelvaardigheid/spelplezier).

 

Drama is eigenlijk het spel van doen alsof. Het gaat erom dat kinderen de expressie mogelijkheden van stem, taal, houding, beweging en mimiek leren kennen en toepassen. 

Kinderen leren gevoelens, ideeën, gebeurtenissen en personages te verbeelden door middel van een rollenspel of andere verbeeldingsopdrachten. Ze krijgen inzicht in de opbouw van een rol en een verhaal, het gebruik van decor en kleding en de overdracht naar een publiek.

 

Er wordt altijd naar een presentatie toegewerkt in vorm van een openbare les voor de ouders, waarin de kinderen laten zien waar zij gedurende het blok aan gewerkt hebben.

 

De dramalessen op De Notenkraker worden gegeven in samenwerking met de Amsterdamse Jeugd Theaterschool.